Як підібрати підшипник для генератора

Як підібрати підшипник генератора?

 

 Ось вам схема генератора у розібраному вигляді.


 

 

 

 Під номером 5 позначений передній підшипник, а під номером 7 задній підшипник.

 

 На моїй машині колись досить давно, перед якоюсь далекою дорогою, намічалася поїздка, і мені не сподобався звук, що йшов з генератора.  Я його зняв і відніс, щоб мені поміняли підшипники в ньому, у мене не було тоді лещат, щоб відкрутити гайку шківа (вона з чималим зусиллям затягується) і тому я відніс генератор фахівцям, сказав подивитися стан щіток.  Коли забирав, вони сказали, що стан щіток нормальний, а ось підшипники ми змінили.

 І ось цього літа мені, як би знову не сподобався звук, що видавав передній підшипник.

 Тому я думаю, поміняю сам, лещата вже є, нічого там складного немає.

 І пішов я, і купив підшипник.  Новий підшипник, який я купив, виявився фірми SKF.

 Я купив за розмірами, який був у наявності.  І ось таке маркування цього підшипника 6203 2RSH.

 Ось так він виглядає



 

 

 Виробник SKF вказує, що модель підшипника (в даному випадку 6203 RSH)

 Гранична кількість оборотів -12000 за хвилину.

 Тепер давайте порахуємо, скільки обертів робить генератор за хвилину…

 Як це зробити?

 Треба взяти і виміряти лінійкою діаметр шківа коленвала, в моєму випадку це приблизно 150 мм, та діаметр шківа генератора, в моєму випадку 60 мм.

 Виходить, що шків колінвала в два з половиною рази діаметр більший, ніж діаметр шківа генератора.

 Це означає, що при оборотах коленвала 1000, генератор крутиться з оборотами вдвічі більше, тобто 2500 оборотів на хвилину.

 Обмеження 12000?

 При яких обертах колінвала буде досягнуто дане обмеження?

 Не так важко підрахувати!

 12000 розділити на 2,5 виходить 4800 обертів

 4800 обертів за хвилину для сучасного автомобіля не такі вже й захмарні оборти, у нашому випадку це швидкість 130-140 км, приблизно

 Тепер дивимося на такий самий підшипник тільки з маркуванням ZZ (6203ZZ)

 У буквах і криється все найголовніше, ZZ - це означає, що пильовики металеві.  І зверніть увагу на швидкість!  20000 оборотів за хвилину, за даними SKF.  20000 — це безумовно краще, ніж 12000, враховуючи, що вартість цього підшипника на 20 гривень дорожча за цей перший 6204 2RSH.


 На фото видно два підшипники: нижній підшипник куплений раніше, який зверху куплений потім.  Відмінності тільки в тому, що в одному написано 2-RSH, а на іншому 2Z, ось і всі відмінності.

 


 

 2Z - це два металеві пильовики.

 Підшипник з металевими пильовиками крутиться легше ніж з прогумованими ущільненнями, значно легше.  Крутиш його руками і створюється відчуття, що підшипник справді розрахований на вищі оберти.


 

 Заради інтересу зняв пильник з підшипника 6203 2RSH щоб побачити, скільки мастила кладе у свої вироби SKF, скільки і як виглядає це мастило.


 

 Тепер поговоримо про зазори у підшипниках.

 Існує кілька видів теплового зазору (зупинимося на тих проміжках, які відносяться до нашого підшипника генератора):

 С2-зазор менше, ніж нормальний, наприклад 6203 2RS ​​С2

 СМ або нормальний зазор (маркування може не вказуватися), наприклад, 6203 2RS

 С3-зазор більше ніж нормальний, наприклад 6204 2RS C3

 У яких випадках використовується підшипник із зменшеним тепловим зазором С2?

 Ось що пише з цього приводу NTN - «Необхідність підвищення жорсткості в осьовому радіальному напрямку (наприклад, у швидкісних вузлах) а також за умов експлуатації очікується підвищений нагрів зовнішнього кільця».  Тобто, вузол, у якому зовнішнє кільце нагрівається сильніше, ніж внутрішнє, і вони розширюються по-різному (і під час роботи зазор збільшується і стає нормальним)

 А коли використовується підшипник зі збільшеним тепловим зазором С3?

 При підвищеному нагріві внутрішнього кільця.

 Або підшипник працює з високими динамічними навантаженнями, тому кільця монтують з підвищеним натягом або наявність перекосів внутрішнього кільця щодо зовнішнього кільця з різних причин.  Тобто вузол, в якому співвісність, наприклад переднього і заднього підшипника не зовсім точно дотримана, у випадку генератора - його ще ремінь тягне вбік, тому може бути якийсь перекіс, або може бути підшипник на якому-небудь натяжнику, не обов'язково.

 Тоді ставиться підшипник із збільшеним зазором С3.

 

 Чи можна замість нормального підшипника поставити підшипник із зазором С3?  В основному виробники підшипників говорять МОЖЛИВО, якщо там не якісь надвисокі швидкості.

 А чи можна навпаки, якщо виробник поставив підшипник із С3, а ви хочете поставити без С3 або у продавця немає його в наявності?  Виробники підшипників кажуть, що так робити категорично НЕМОЖНА.  Якщо виробник вузла або автомобіля поставив туди С3 (ви, наприклад, знімаєте підшипник, а там написано С3) це означає, що в це місце ЗАВЖДИ потрібно ставити підшипники з С3.